DÉTAILS DU LOT
Cette séance est fermée aux enchères.
Enchère actuelle: 65 000 $ CAD
Historique des enchères
# de palette Date Prix

6424 24 févr. 2022 | 15 : 32 : 31 65 000 $

11925 24 févr. 2022 | 15 : 30 : 55 60 000 $

6424 23 févr. 2022 | 16 : 27 : 15 55 000 $ Enchère automatique

26660 23 févr. 2022 | 16 : 27 : 15 50 000 $

6424 23 févr. 2022 | 16 : 08 : 21 47 500 $ Enchère automatique

11925 23 févr. 2022 | 15 : 11 : 24 45 000 $

6424 15 févr. 2022 | 18 : 42 : 04 42 500 $ Enchère automatique

8808 15 févr. 2022 | 18 : 42 : 04 40 000 $

6424 15 févr. 2022 | 17 : 39 : 44 37 500 $ Enchère automatique

8808 15 févr. 2022 | 17 : 39 : 44 35 000 $

6424 15 févr. 2022 | 17 : 39 : 01 32 500 $ Enchère automatique

8808 15 févr. 2022 | 17 : 39 : 01 30 000 $

6424 04 févr. 2022 | 08 : 31 : 52 27 500 $ Enchère automatique

La liste de l'historique des enchères a été mise à jour le: mardi, 23 avril 2024 | 10h 55m 29s

LOT 402

CC RCA
1927 - 2013
Autochtone canadien

The Woman Who Lives in the Sun
gravure sur pierre sur papier
titré, édition 27/50, daté 1960, inscrit « Stone Cut » / « Cape Dorest Baffin Island » / « Kenojuak » et étampé avec le tampon Cape Dorset
19 1/4 x 26 po, 48.9 x 66 cm

Estimation : 30 000 $ - 50 000 $ CAD

Vendu pour : $79,250

Exposition à : Heffel Toronto – 13 avenue Hazelton

PROVENANCE
Collection privée, Colombie-Britannique

BIBLIOGRAPHIE
James Houston, Eskimo Prints, 1971, reproduit page 38
Ernst Roch, Arts of the Eskimo: Prints, 1974, reproduit sur la couverture et page 37
Jean Blodgett, Kenojuak, 1985, reproduit no de catalogue 10
Leslie Boyd Ryan, Cape Dorset Prints: A Retrospective, 2007, reproduit page 53
Gerald McMaster et al., Inuit Modern: The Samuel and Esther Sarick Collection, Musée des beaux-arts de l’Ontario, 2010, reproduit page 81
Anna Hudson et al., Tunirrusiangit: Kenojuak Ashevak et Tim Pitseiulak, 2018, reproduit page 81


The Woman Who Lives in the Sun is one of Kenojuak Ashevak’s most well-known works, and perhaps one of the only works that can stand up to The Enchanted Owl in terms of its quintessential design and commanding evocation. Typical of her early 1960s works, the sun's long rays mimic the energetic plumage of her famous owl, and the sun stares directly at the viewer, demanding our attention. Tattoos radiate from her chin, indicating the femininity of the sun; chin tattoos traditionally signified a girl's introduction to womanhood.

The notion of a feminine sun seems like an obvious choice, as it is the giver of light, warmth and life. However, Kenojuak, in a 1979 interview with Marion Jackson, confirmed that the idea derived from an Inuit myth about the sun and moon. After a brother and sister unknowingly commit incest, the sister flees into the sky in shame, carrying a brightly lit torch. The brother chases after her, but his torch goes out and he becomes the moon, while his sister transforms into the sun.

Like Kenojuak’s The Enchanted Owl, this iconic work was also printed in two colours; the first half of the edition was printed in yellow and the second in red – a decision made in haste when the yellow paint ran dry.


Tous les prix affichés sont en dollars canadiens.


Bien que nous ayons pris soin d’assurer l’exactitude de l’information publiée, des erreurs ou omissions peuvent se produire. Toute enchère est soumise à nos modalités et conditions de vente. Les enchérisseurs doivent s’assurer qu’ils sont satisfaits de la condition du lot avant d’enchérir. Les rapports de condition sont disponibles sur demande.